Delhi, Nawalgarh, Bikaner - Reisverslag uit Bīkāner, India van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu Delhi, Nawalgarh, Bikaner - Reisverslag uit Bīkāner, India van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu

Delhi, Nawalgarh, Bikaner

Door: Suus en Lau

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Laurie

11 November 2012 | India, Bīkāner

Zondag 4 november
De reis begon meteen goed met een vertraging van twee uur op Schiphol. Ons vliegtuig moest nog worden gerepareerd en er moest nog worden getankt. Het was al meteen klein India bij onze gate, dus we konden rustig wennen aan het echte India! Genoeg te zien.
We vlogen met KLM, een directe vlucht, dus super relaxed! Onze slaappilletjes bleken placebo's, dus we hebben ons vermaakt met films (Snow White and the Huntsman, De Verbouwing, The Hunger Games) en een taalcursus Hindi.
Rond 02.00 uur lokale tijd kwamen we aan in Delhi. Als je het vliegtuig uitstapt ruikt het meteen naar India, een typische geur. De hal zag dan ook blauw van de wierook :p Tussen de honderden chauffeurs vonden we gelukkig al snel onze chauffeur. We kletsten wat met hem over Twilight en de break-up tussen Kirsten Stewart en Robert Pattinson. Onderweg naar het hotel zagen we de bekende taferelen: duizenden zwerfhonden, onmogelijk rijgedrag en mensen die op de stoep slapen (zwervers en mensen die aan de weg werken). Rond half vier kwamen we aan bij ons hotel in de wijk Karol Bagh. We maakten B + C (onze reisgenoten) wakker (zij waren een dag eerder al aangekomen) om ze gedag te zeggen. Het hotel was gelukkig prima en we hadden een grote kamer! We hoefden onze lakenzak niet eens te gebruiken!

Maandag 5 november
We deden rustig aan en namen ontbijt samen met B + C en boekten daarna de reis naar de Taj Mahal voor de volgende dag. We wilden met de trein, maar vanwege Diwali (het lichtjesfeest, een soort nieuwjaar voor de hindoes) was alles al volgeboekt. Daarom hebben we een auto geregeld, daardoor kunnen we ook naar Fatehpur Sikri.
Om tien uur begonnen we met onze tour door Delhi met onze chauffeur Sarwan; dat is ook de chauffeur die ons de rest van de reis zal rondrijden. Een aardige man die goed kan rijden en ook het rochelen tot een minimum beperkt!
We bezochten eerst de Qutb Minar, een toren uit de dertiende eeuw met allemaal Koranverzen erop. Er was ook een moskee (nu ruine) en een ijzeren pilaar, die heel bijzonder was: roestvrij en van 98% puur ijzer, uit het jaar 400. Jammer was dat er heel veel smog in de lucht hing, hoewel de Indiers volhouden dat dit alleen mist is (yeah right).
Hierna gingen we naar de Lodi Gardens, een groot park met een aantal tombes van moslimheersers uit de vijftiende eeuw. Daarna de Purana Qila, de ruines van een groot fort uit de zestiende eeuw. In dit complex was ook een moskee en een observatorium/bibliotheek. Leuk weetje over het observatorium: onze vriend Humayun (die we nog kennen van de vorige reis met ons bezoek aan Humayuns tombe), een moslimvorst uit de zestiende eeuw, wilde op een dag gaan bidden bij de moskee. Hij was op dit moment bij het observatorium en viel van de verraderlijk steile trappen daar. Gevolg was dat men moest beginnen met Humayuns tombe (iets eerder dan gepland)...
We dronken wat bij de ingang van de grootste dierentuin van India, die naast de Purana Qila lag. Daarna gingen we terug naar het hotel. Het was spitsuur en dus superdruk op de weg. Uiteindelijk zijn we maar uitgestapt en gaan lopen omdat we er echt niet doorheen kwamen met de auto. 's Avonds hebben we nog een rondje gelopen over de bazaar van Karol Bagh. We shopten wat (Himalaya shampoo en Indiase kruiden) en aten wat bij Ganesh, een populair eettentje. Geheel tegen onze regels in hebben we de eerste dag al kip gegeten (tandoori, tikka en korma), gelukkig hebben we er geen last van gehad!

Dinsdag 6 november
Vandaag gingen we met z'n tweeen naar Agra voor de Taj Mahal. Om zeven uur kwam onze chauffeur ons ophalen. Pas om twaalf uur kwamen we aan bij de Taj Mahal. Gelukkig is er onderweg altijd veel te zien! We kregen een Indiase gids (zijn achternaam betekende 'mug', toepasselijk want hij was heel klein ;-) ). Het is gelukkig niet heel druk. Door de mist (smog dus) misten we de mooie blauwe achtergrond (de Taj zelf is nog redelijk te zien). Ook is er geen weerspiegeling in het water omdat de fonteinen aanstonden! Het is maar goed dat we de Taj Mahal al eens eerder hadden gezien ;-) Toch blijft het een prachtig bouwwerk, echt adembenemend mooi. Op de weg naar de uitgang werd een Bollywoodfilm opgenomen en zagen we een bekende Bollywoodacteur (die wij natuurlijk niet kenden).
We reden vervolgens door naar Fatehpur Sikri. Daar waren we nog niet eerder geweest. Het is een spookstad, de voormalige hoofdstad van het grote Mogul-keizerrijk van keizer Akbar. In het stadje Sikri hoorde Akbar van de heilige Sheikh Salim Shishti dat hij een zoon (en dus een troonopvolger) zou krijgen. Toen dit ook gebeurde, besloot hij om hier zijn nieuwe hoofdstad te maken. Er kwam een grote moskee (Jama Masjid) met daarin de tombe van de heilige, een wit gebouw van marmer met hele mooie versieringen. Daarnaast bouwde Akbar drie paleizen voor zijn drie vrouwen: een moslim, een hindoe en een christen. (Naast die vrouwen had Akbar ook nog een harem van duizenden vrouwen, vies mannetje!) De hindoevrouw had zijn zoon gebaard en de andere vrouwen alleen dochters, daarom was haar paleis het grootste. Het bijzondere aan het complex is dat er veel verschillende stijlen terug te vinden zijn: hindoe, moslim, christen en Mogul. Dit zegt ook veel over de religieuze tolerante in Akbars keizerrijk! Kort na de dood van Akbar werd de stad verlaten vanwege het gebrek aan water, waardoor de stad een spookstad werd.
Rond vijf uur vertrokken we terug naar Delhi. Onze chauffeur (een andere dan die van gisteren) hield de vaart er goed in: hij toeterde er op los en haalde aan alle kanten in.

Woensdag 7 november
Rond acht uur vertrokken we richting Nawalgarh. De Shekhawati-regio staat bekend om de vele haveli's. Haveli's (Perzische term voor 'enclosed space', wij noemen het ook wel windpaleis) werden gebouwd door rijke kooplieden tussen ongeveer 1800 en 1920 als woonhuizen. Ze hebben een typische bouwstijl met verschillende ruimtes (courtyards) voor mannen en vrouwen en met mooie fresco's. In de haveli's is het altijd lekker koel. Er zijn heel veel vervallen haveli's, maar sommige werden opgeknapt en zijn nu in gebruik als hotel of museum. Soms wonen er ook nog families in.
Onderweg stopten we bij Baggar, een klein dorpje met een mooie haveli (nu een hotel) in koloniale stijl uit de jaren twintig. In Jhunjhunu bezochten we ook enkele haveli's. Bij een haveli kregen we een rondleiding van de opzichter (veel haveli's zijn opgekocht door rijkelui uit Mumbai die er af en toe langsgaan, en het dagelijks onderhoud wordt door de opzichter gedaan). We liepen over de gezellige bazaar terug naar de auto.
Laat in de middag kwamen we aan bij ons hotel in Nawalgarh, een zeer luxe resort met een grote tuin en een zwembad! De temperatuur overdag is trouwens redelijk vol te houden, het is zo'n 30 graden, maar niet benauwd. Het klopt wel dat het 's avonds erg snel afkoelt in Rajasthan! Als de zon onder is dan wordt het heel snel fris. We zaten buiten, maar al snel trokken we onze sokken en warme truien aan. Ook in dit hotel hoefden we onze lakenzak niet te gebruiken!

Donderdag 8 november
Na een uitgebreid ontbijt op onze veranda vertrokken we om halftien naar enkele dorpjes in de buurt. We begonnen bij Ramgarh, een leuk plaatsje met tientallen mooie haveli's. Ook hier mochten we bij een familie binnen de haveli kijken. Het dorpje was een doolhof en we hadden moeite om alles goed te vinden. Als je hier twee mensen de weg vraagt naar een bepaald monument wijzen ze je allebei de andere kant op. En ze durven het ook niet te zeggen als ze niet weten waar het is. Zelfs met de plattegronden in onze twee reisgidsen kunnen we niets vinden! We werden ook meegenomen naar een vervallen haveli met honderden deuren, stoelen en tafels en meer rotzooi, leeggeroofd uit andere haveli's. Dit was een Indiase antiekwinkel!
Het volgende dorpje waar we heengingen was Mahansar, een heel klein dorpje, arm, stoffig en vervallen. Hier lag een haveli waarvan de deuren nog op slot zaten, toevallig kwam de opzichter net langs. Toen hij de deuren voor ons opende zagen we prachtige schilderingen met felle kleuren over het leven van de hindoegoden Rama, Vishnu en Krishna. De schilderingen waren bewerkt met gedetailleerde, uitbundige gouden versieringen. Bij andere haveli's die we bezochten was dit goud en andere kostbaarheden vaak van de muren gehaald door mensen die er wat aan wilden verdienen. Erg mooi dus!
We reden verder naar Mandawa, met zijn imposante fort dat nu een hotel is. Deze plaats is de meest toeristische in Shekhawati, en dat was te merken ook: er waren veel opdringerige en irritante verkopers. Ook hier waren veel haveli's, de meeste slecht onderhouden. Een klein jongetje liep de hele middag met ons mee en wees ons de weg. Bij een van de haveli's was een groep Duitsers met een Indiase gids die vloeiend Duits sprak! (We zijn al meerdere gidsen tegengekomen die andere talen aan het leren zijn, Russisch, Frans en Duits. We wachten nog op de eerste gids die Nederlands spreekt.) We zagen ook een aantal pauwen met babypauwtjes! Die zien we hier vaker. Meestal zijn de mooie veren uitgetrokken, zielig...
Onderweg kwamen we een heel bijzonder huisje tegen, een soort ouderwets boerenhutje van stro, zoals in Afrika. We mochten binnen komen kijken. Het waren hele arme mensen. Maar ze hadden wel een mobiele telefoon! We gaven de man wat geld en zijn zoontje een knuffeltje (C + B hebben een voorraad knuffels en Barbies meegenomen voor de armste kinderen).

Vrijdag 9 november
We splitsten ons op en we gingen met z'n tweeen op pad in Nawalgarh. Ook dit dorp was weer een doolhof! Met drie kaarten dachten we de goede weg te hebben, maar uiteindelijk kwamen we heel ergens anders uit. We liepen een jongetje tegen het lijf dat ons wel wilde rondleiden. Hij bracht ons naar het Bala Qila fort uit 1737, waar alleen nog 1 kamer van bewaard was gebleven, met mooie schilderingen van Jaipur en Nawalgarh en veel spiegelwerk. Het was ooit de kleedkamer geweest van de maharani van Nawalgarh. Daarna gingen we naar de Gangamai-tempel en een aantal haveli's met goed bewaard gebleven fresco's. We zagen twee keer een afbeelding van Jezus (dat zie je hier natuurlijk nooit) en een tekening van een stier en een olifant ineen, een trompe d'oeil: keek je van de ene kant, dan was het een stier; keek je van de andere kant, dan was het een olifant.
's Middags hebben we lekker aan het zwembad gezeten. 's Avonds kregen we een voorstelling van een poppenspeler (typisch voor Rajasthan) met houten poppen en mooie kleding. We gngen eten in het dorp. We kwamen het jongetje van die middag weer tegen; hij werd nu een beetje irritant en opdringerig en hij wilde onze Facebook hebben. Jammer genoeg voor hem voegen wij alleen hele bijzondere mensen toe op onze Facebook ;-)

Zaterdag 10 november
We vertrokken op tijd naar Bikaner en stopten onderweg bij Lakshmangarh, een klein dorpje met een fort uit de 19e eeuw bovenop een rotsachtige berg. Fanatiek als wij zijn klommen we omhoog over de steile weg. Het uitzicht over het dorpje was erg indrukwekkend. Toen we terugliepen hoorden we tromgeroffel uit een tempeltje komen. We namen een kijkje en vonden in de rotsen een oranje pannenkoekengod (zo zien de beelden er uit, zo heetten ze niet echt ;-) ).
In Fatepur bezoeken we de haveli van de Franse Nadine le Prince uit 1802. Deze kunstenares kocht de haveli in 1998 en restaureerde deze volledig. De zeer professionele gids probeerde de hele tijd foto's van ons te maken met zijn mobiele telefoon. Er stonden allemaal meubels van vroeger in de haveli, zodat je een goed beeld kreeg van hoe het er vroeger aan toe ging. Minder was dat de kat in de draagstoel (waar de maharani in werd rondgedragen) had gepist ;-)
We liepen terug naar onze auto over de bazaar. Onderweg stopten we bij een kraampje waar armbanden werden gemaakt. Heel interessant om te zien!
De volgende stop was bij de Karni Mata-tempel in Deshnok, oftewel de rattentempel. Ja, dat is net zo goor als dat het klinkt! Hier lopen duizenden ratten rond (kabas). Het zijn de reincarnaties van de familie van Karni Mata, een soort godin die hier in de 14e eeuw woonde. De ratten zijn dus heilig. Er komen veel pelgrims hier naar toe die eten kopen om te offeren aan de ratten. De ratten kunnen zich dus de hele dag volvreten (en soms doodvreten). Sommige pelgrims eten dit door de ratten aangevreten eten vervolgens zelf op (ielks). Toen we binnenkwamen liep er meteen een rat over Lau d'r voeten (dit brengt geluk). Daarna zag Suus een witte rat (dit brengt nog meer geluk). En daarna zag ze nog een witte rat! (geluk voor het leven) We moesten op blote voeten lopen (Suus had haar sokken aan). Erg vies, omdat er overal rattenkeutels en duivenpoep lag. De ratten renden de hele tijd door de tempel heen en je moest uitkijken dat je er niet op ging staan. Dat brengt natuurlijk ongeluk, en dan moet je een gouden beeldje van een rat kopen! Ze zeggen dat er twee witte ratten zijn en wij hebben ze allebei gezien! Verklaart dit het goede spel van VVV-Venlo??
We reden door naar Bikaner en kwamen aan bij ons hotel. Bikaner ligt in de woestijn en onderweg zagen we het landschap langzaam veranderen. Er groeit nog wel wat maar het is allemaal erg droog en stoffig. 's Avonds genoten we van vuurwerk vanuit de hotelkamer. Dit is alvast een voorproefje voor Diwali dat op 13 november is.

We proberen snel weer een nieuw verslag te schrijven en misschien ook wat foto's op internet te zetten. We zien veel en genieten volop! Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!

• 11 November 2012 - 11:57

July:

Hoi Laurie en Suzanne,

Wat hebben jullie al ongelooflijk veel gezien!
    Jullie verslag is heel uitgebreid, daardoor is het leuk om te lezen en krijg je al een stukje te horen van hoe het daar is.
    Ik ben heel blij met jullie geluk voor het leven, je moest er wat voor meemaken, maar het was het waard. En dat vindt VVV ook, eindelijk succes!
    Ik kijk nu al uit naar jullie verslagen van de komende dagen/weken.
    Groeten aan C en B.
    Liefs, July

• 11 November 2012 - 12:16

Paula:

Hoi Suzanne en Laurie,

Geweldig,wat een verslag van jullie,leuk om te lezen,hier kan onze Koen wat van leren,die schrijft er namelijk niks meer op,wat ik jammer vind.Daarom kan ik nu genieten van jullie belevenissen,veel plezier met z'n allen,groetjes,Paula.

• 11 November 2012 - 13:14

Gwen:

Heej Suus en Lau!!

Super dat jullie al zoveel gezien hebben!:) Geen last gehad van een jetlag?
    Geniet van jullie tijd daar!
    Groetjes aan Ome Bear en Claudie!

xx Gwen

• 11 November 2012 - 13:56

Thea:

Hoi Suzanne en Laurie,
    Jullie hebben al veel indrukken opgedaan in deze eerste week! Wat klinkt het allemaal geweldig wat jullie meemaken! Jullie beschrijven alles zeer duidelijk. Ik zie de sfeer weer helemaal voor me, met de geuren en de kleuren die erbij horen. Ik wil terug!!!!
    Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben! Ik zie uit naar het volgende verslag.
    Veel plezier verder, Thea

• 11 November 2012 - 14:05

Corine Mosterdijk:

Hallo Suzanne en Laurie, dank zover voor het goeie verslag ... kan nu weer een beetje meegenieten...
    Volgens mij hebben jullie het reuze naar jullie zin.. en als ik de route lees komt er nog heel veel moois aan... Schoon he dat Rajasthan ;-) .. op de rattentempel na dan natuurlijk.... haha
    Volop genieten daar hoor !!!
    Lieve groet, ook aan Bert en Claudie,
    Corine XXX XXX

• 11 November 2012 - 17:33

Kitty:

Hoi Suzanne, Laurie en oom en tante van Suzanne,

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Ik ben blij dat we hier geen rattentempels hebben zeg ;-). Ik wens jullie nog heel veel plezier en kijk uit naar jullie volgende verslag en naar de foto's! Ennuh Suzanne, wat VVV betreft: het is toch wel heel frappant dat ze het nu zo goed doen !

Groetjes Kitty

• 11 November 2012 - 19:25

Merijn:

Dag dames+ de oom van Suzanne,

Ik vind het een goede zaak dat jullie op jullie eerste dag al beginnen met Kip, misschien is dat een goede zaak voor onze weddenschap :P.

xMerx

• 11 November 2012 - 20:07

Marcel En Jacq.:

Hallo Suzanne en mede-reizigers,

Mooi reisverslag!
    Op kantoor is alles onder controle.VVV staat 16e.
    Heel veel plezier in India nog!

• 12 November 2012 - 08:54

Guusje:

Hoi!!!

Klinkt goed zeg!!! Genieten! Enne inderdaad.. nu de foto`s nog!! :)
    Groeten aan B&C en tot het vlgende verhaal!

Liefs Guusje

• 12 November 2012 - 17:01

Dad BAGF:

Hey ladies & gentleman,

Smeuïge verhalen, hoor! Heb ze met veel smaak gesavoureerd ;). En dan te bedenken dat dit pas de eerste week is geweest. Ken je nagaan!
    Trouwens Lau, na dit verhaal over ratten die over jouw voeten lopen, wens ik NIET meer te hulp geroepen te worden als je weer eens een langpootmug in je kamer gespot hebt (trouwens, die brengen óók geluk, echt waar!). Nou, enjoy and have fun! Groeten aan jullie allen. Bye

• 12 November 2012 - 19:59

Rianne:

Hey Suzanne, Laurie & B+C ;-),

Jullie moesten donderdag ook niet jullie plattegronden IN jullie reisgidsen stoppen.... dan is het ook onmogelijk de weg vinden. (Je kent me Suzanne, I couldn't resist)

Maar wat een mooi verslag! Zoals ik het lees genieten jullie intens van iedere dag en van alles wat jullie mogen zien en meemaken! Zelfs als dat heilige ratten, irritante jongetjes of lakenzakken zijn!

Enjoy, live the life en geniet ervan! Ik kijk uit naar het volgende verslag!

Groetjes Rianne

• 12 November 2012 - 22:25

Els En Roos:

Namaste reizigers,
    Aap kaise hain?
    We hebben genoten van jullie ervaringen tot nu toe.
    We wachten met spanning op het volgende verslag en op de foto's.
    Subh yatra en Main aapse agle mahine milunga
    en alvast een happy Diwali-feest gewenst van Mam en Roos.

• 14 November 2012 - 10:08

Rosalie:

Hey India gangsters ;)

Allereerst...jullie hebben die arme chauffeur op het vliegveld ingelicht met verkeerde informatie: Kirsten Stewart en Robert Pattinson zijn samen gesignaleerd op de rode loper en zijn weer een stelletjes, aldus de laatste roddels van Shownieuws. Dus zet dat nog even recht haha!

Hoe was Diwali gisteren? Leuk dat jullie met een feestgelegenheid daar zijn en zo nog meer van de cultuur meekrijgen. Wij hebben in Eindhoven ook een lichtjesfestival, GLOW! Kijk maar eens op www.gloweindhoven.nl! Ook best indrukwekkend toch, en zo dicht bij huis ;)

Haha wow, de lakenzak nog niet gebruikt? Bewaar hem maar goed voor als jullie nog in erbarmelijke omstandigheden terecht komen...denk aan een nachttrein met witte én bruine ratten én kakkerlakken ieh! Nee..na die tempel, denk ik echt dat jullie álles overleven!

Heel veel plezier nog daar! Ik kijk al uit naar het volgende verslag en wat foto's (incl de rattentempel)! Groetjes aan ome Baer en Claudie!

Liefs,
    Rosalie

• 14 November 2012 - 18:19

Marloes:

Namaste!
    Klinkt goed allemaal, op die ratten na misschien, maar voor "geluk voor het leven" moet je maar wat over hebben.
    En bedankt Rosalie voor het rechtzetten van dit misverstand!
    Veel plezier, Marloes

• 15 November 2012 - 11:24

Josine:

Hee!
    Wat hebben jullie al veel gezien! Mooi hoor!
    Ben benieuwd naar de foto's!
    Fijn dat jullie goede hotels hebben gehad!

Groetjes Josine!