Jaipur en Delhi - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu Jaipur en Delhi - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu

Jaipur en Delhi

Door: Suus en Lau

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Laurie

10 December 2012 | Nederland, Venlo

Dinsdag 4 december
Om 9.15 uur vertrokken we met z'n tweeen naar Amber Fort, een paar kilometer buiten Jaipur. We reden dwars door de Pink City (het oude centrum van Jaipur, met roze huizen) en zagen onderweg de Hawa Mahal (Paleis der Winden), waar we later die dag ook heengingen.
Bij Amber Fort kon je de lange weg naar boven op een olifant afleggen. We hadden van tevoren al besloten om dit te doen. Gelukkig was het helemaal niet druk en konden we meteen op onze olifant gaan zitten. Dit ging heel gemakkelijk, via een verhoging. Op de olifant zat een soort bakje waar je met twee personen in kon zitten. We zaten er schuin op, met onze benen aan een kant. Het was best hoog en wiebelig (omdat we schuin zaten, waren we niet echt stabiel). De kameel zat toch prettiger! De weg naar boven was best lang en onderweg konden we veel foto's maken van de olifanten die naar beneden liepen. Ze waren mooi versierd met verf op hun kop. Het was een hele leuke ervaring!
In de Jaleb Chowk, de grote binnenplaats waar we met de olifant binnenkwamen, hebben we nog even gezeten en gekeken naar de olifanten. Het blijven fascinerende dieren! We bekeken eerst de Siladevi-tempel, een hele mooie tempel met grote zilveren deuren en een mooi beeld van Kali, uit een stuk steen gehouwen. Van de 16e eeuw tot in 1980 werd hier iedere dag een geit geofferd, totdat de overheid dit verbood.
We liepen het fort naar binnen, waar vier binnenplaatsen waren. Het indrukwekkendste was de Jai Mandir (Hall of Victory), met ingelegde panelen en een plafond met overal spiegels. We zagen ook nog de oude wc's (die roken alsof ze nog steeds in gebruik waren) en de ondergrondse tunnel naar Jaigarh, het fort dat boven Amber ligt op een heuvel. Het complex was wel een doolhof met overal kleine gangetjes, trappen en kamertjes. Jammer dat er van de kamers zelf niet veel over was.
Om half 2 reden we terug naar Jaipur. Onderweg stopten we bij de Jal Mahal (waterpaleis), het zomerpaleis van de koninklijke familie uit 1799. Het lag in het meer Man Sagar en was gesloten voor publiek. De maharaja's jaagden hier op eenden.
Om kwart over twee stopten we bij de Hawa Mahal, het Paleis der Winden. Het is een facade van vijf verdiepingen, gebouwd in 1799 zodat de vrouwen van de koninklijke familie het leven en de processies in de stad konden bekijken zonder gezien te worden. Achter de facade ligt nauwelijks iets (er ligt geen paleis ofzo achter). We gingen alle verdiepingen af. Best leuk om door de schermen de straat te bekijken, hoewel we nog niet zoveel konden zien door de kleine gaatjes!
Om 3 uur waren we weer bij het hotel waar we B en C oppikten. Onze chauffeur Sarwan bracht ons naar een aantal winkels: een met miniatuurschilderijen, een textielwinkel en een zilverwinkel. Daarna zette hij ons af bij M.I. Road, een lange en drukke winkelstraat vol verkeer, buiten de Pink City. We shopten wat en kwamen uit bij de Copper Chimney, waar we gingen eten. B en C trakteerden en het eten smaakte heel goed. We namen een tuktuk terug naar het hotel waar we nog even genoten van de live sitarmuziek.

Woensdag 5 december
Om 10 uur vertrokken we naar het City Palace in Jaipur. De koninklijke familie woont nog steeds in een gedeelte van het paleis. We zagen hier twee grote zilveren urnen (gangajalis), die worden genoemd in het Guinness Book of World Records als de grootste zilveren objecten uit een geheel. Ze waren elk meer dan anderhalve meter hoog met een inhoud van 8182 liter! Toen Madho Singh II naar Londen ging voor de kroning van Edward VII in 1901, vertrouwde hij het water in het westen niet en nam hij daarom deze urnen mee, gevuld met water uit de Ganges.
In het paleis was ook een grote wapententoonstelling en een textielmuseum, waar verschillende kledingstukken werden getoond. Er was ook een kledingstuk (meer een mega tafellaken) van Sawai Madho Singh I. Er wordt over hem gezegd dat hij twee meter lang was, 1,2 meter breed en 250 kg woog!
Buiten bij het paleis zaten twee slangenbezweerders met cobra's. We liepen er snel langs en gingen door naar de Jantar Mantar, een astronomisch observatorium begonnen door Jai Singh in 1728, met een collectie van instrumenten. De naam is afgeleid van het Sanskriet 'yanta mantr' wat 'instrument of calculation' betekent. In 2010 kwam het op de lijst van UNESCO te staan. Elke constructie had een bepaald doel, bijvoorbeeld het meten van de positie van de sterren en nog heel veel ingewikkelde dingen die we nu alweer zijn vergeten. De zon was ook heel sterk, misschien lag het daar aan? ;-) Het was wel heel interessant om al die constructies te zien en de geometrische vormen waren erg mooi voor onze foto's.
Om half 2 waren we klaar en gingen we shoppen! B en C waren inmiddels afgevallen, maar wij die-hards gingen door. We kochten nog wat sjaals en souvenirtjes. Jaipur is echt een goede stad om te winkelen, er zijn verschillende wijken die bepaalde producten verkopen. Zo is er een straat met alleen maar marmeren beelden en een met kruiden.
We aten 's avonds pizza en gingen bij ons hotel op internet voor het verslag.

Donderdag 6 december
Om 9.15 uur vertrokken we uit Jaipur. We reden eerst nog even langs het Paleis der Winden om nog een mooie foto te maken; 's ochtends staat het paleis namelijk heel mooi in de zon en dan komt de roze kleur goed uit.
Na een lange rit kwamen we om drie uur aan bij het hotel in Delhi. We relaxten even op onze kamers en liepen om half 5 nog een rondje door de wijk bij Karol Bagh. We snackten wat bij Bikanervalla (een soort McDonald's maar dan met Indiaas eten). Om half 8 gingen we naar Ganesh, waar we chicken tikka en chicken tandoori aten, met heerlijke naans. Heel erg lekker! We gingen nog even op internet om online in te checken voor de terugvlucht. Daarna pakten we de tassen opnieuw in (al die souvenirtjes moesten natuurlijk wel veilig thuis komen...).

Vrijdag 7 december (en zaterdag 8 december)
Onze laatste dag in India... Om 11 uur vertrokken we uit ons hotel. We namen de metro naar Chandni Chowk. De metro was superdruk en iedereen stond te duwen. Gelukkig zijn er ook aparte coupés voor vrouwen waar het een stuk rustiger is. De metro is wel heel handig in zo'n grote stad als Delhi. Een kaartje kostte maar 15 roepies (= 20 cent) en binnen tien minuten waren we op de plaats van bestemming. We dronken nog wat bij de Coffee Day, waar de verwarming aanstond! Het was er zeker 35 graden en alle Indiers hadden winterjassen en dikke truien aan. Wij smolten weg!
Chandni Chowk betekent 'moonlight place'; het is een brede straat vol mensen en kraampjes. Er zaten ook heel veel kleine zijstraatjes langs. Hier zit ook de kruidenmarkt, met veel grote zakken kruiden. Er waren veel rode pepers en dat merkte je meteen: we moesten allemaal kuchen en niezen (de Indiers trouwens ook). The air is full of spices...
Via de kruidenmarkt liepen we naar een moslimbuurt waar veel ijzeren voorwerpen werden verkocht, zoals potten en pannen. Om half 4 waren we de drukte moe en gingen we met de metro terug naar het hotel. 's Avonds liepen we nog door onze wijk Karol Bagh: we aten wat frietjes bij de Mc en kip met naan bij Ganesh. We gaven twee kleine kindjes nog de viltstiften die Lau had meegenomen vanuit Nederland.
Om half 11 zouden we worden opgehaald door de taxi voor de transfer naar het vliegveld. Onze taxi kwam echter 15 minuten te laat (zogenaamd door het drukke verkeer, terwijl er niemand op de weg was). Vervolgens duurde het nog eens 15 minuten voordat ze de tassen in de auto hadden gezet (ze wilden ze op het dak zetten, maar dat wilden wij niet, en daarna wisten ze niet hoe ze in de auto pasten). Onze chauffeur ging daarna de verloren tijd inhalen door heel hard te rijden (hij reed 85 waar hij 15 mocht...). We waren blij toen we veilig bij het vliegveld aankwamen! Onze vlucht was een uur vertraagd vanwege het slechte weer in Nederland. We moesten dus nog zo'n drie uur wachten voordat we konden boarden. Het boarden was ook enorm chaotisch: alle mensen stormden op de balie af terwijl alleen de laatste tien rijen het vliegtuig in mochten. Het grondpersoneel bleef maar roepen 'please form a single line' - terwijl er honderden mensen stonden te duwen. Uiteindelijk zaten we dan in het vliegtuig en vertrokken we rond 3.40 uur. De vlucht verliep goed, alleen was het eten een stuk minder dan bij de heenvlucht. We kregen ook niet het Hollandse kaasje waar we ons vijf weken lang op hadden verheugd! Die hadden we op de heenweg wel gekregen ;-) Om 7 uur landden we op Schiphol. Nadat we de bagage hadden opgehaald haalden we nog een frappuccino bij de Starbucks! We werden opgehaald door de ouders van Lau, die klaar stonden met jassen en dekens. Het temperatuurverschil was zo'n 35 graden dus dat was best wel koud voor ons!

Al met al was het een superleuke reis! We hebben heel veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Hoogtepunten waren o.a. de kamelenrit en de olifantenrit, de overnachting in de woestijn, de mooie jaintempels bij Ranakpur, de vele mooie forten en alle festiviteiten rondom Diwali. We zijn vast nog vanalles vergeten, maar we hebben ook zoveel meegemaakt!
We zijn inmiddels weer een paar dagen thuis en alweer helemaal gewend aan het Hollandse winterweer (gisteren nog 2 uur bij VVV gestaan in de kou, maar het was het wel waard!). We vonden het erg leuk om jullie reacties te lezen: bedankt daarvoor! We zullen de komende dagen nog wat leuke foto's voor jullie plaatsen. Alle foto's zijn op verzoek te bewonderen bij Lau of Suus thuis. Hiervoor is wel een heel weekend nodig... ;-)