Gokarna en verder - Reisverslag uit Baarlo, Nederland van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu Gokarna en verder - Reisverslag uit Baarlo, Nederland van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu

Gokarna en verder

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Laurie

03 December 2009 | Nederland, Baarlo

Woensdag 25 november hebben we uitgeslapen tot 8.15 uur! Rond 10 uur liepen we de berg af waar ons hotel stond naar het dorp. Het was super benauwd, 35 graden. Gevoelstemperatuur was 40+ graden. Het zweet droop van ons af (hoofd, armen, benen, rug enz :p). In het dorp liepen we langs 2 grote mooie praalwagens (ongeveer 5 meter hoog). We liepen door naar Gokarna Beach waar de vissersbootjes op het strand lagen. Ondertussen waren we helemaal nat van het zweet en hebben we uitgerust op een rots langs het water, lekker pootje baden. We vonden een grote schelp met giraffeprint: hip! Nadat we waren bijgekomen liepen we door over de heuvelrug naar Kudle Beach (spreek je uit als Koodlee). Het was 30 minuten lopen: zwaar, vermoeiend en erg warm. We waren eerst ook nog fout gelopen :s Maar het was de zware tocht waard van Kudle Beach was erg mooi. Nadat we eerst ijskoude drankjes dronken bij een strandtentje gingen we in de schaduw van de bomen liggen. In de zon verfik je levend en we wilden niet als rode garnalen terugkomen. Het water van de Arabische zee was heel warm, zo'n 25 graden, en ook best schoon. Gelukkig waren er ook geen kwallen (die waren er een maand eerder wel). Helaas hadden we onze bikini niet aangedaan (we hadden niet zo'n zin om de hele dag aangestaard en gefotografeerd te worden door de tientallen Indiers die naar het strand komen (georganiseerde bustochten) om de westerlingen in hun zwemkleding te bekijken. De Indiers liggen zelf niet zoals de westerlingen aan het strand. De vrouwen zwemmen in hun sari als ze al zwemmen. Wij zijn dus heel interessant voor ze).
Rond half 2 liepen we terug naar ons hotel. We waren natuurlijk weer helemaal bezweet. Gelukkig was de douche zoals gewoonlijk koud. Kwam nu eens goed uit :D Tegen 5 uur liepen we terug naar het dorp en kochten we wat leuke sjaals. We aten fajitas en pannenkoeken bij een leuk restaurantje. Minder was dat een van de obers stoned was en dat er de hele tijd dronken Indiers binnenliepen. Na het eten hebben we nog wat geshopt in het dorp en kochten we een leuke Diwali-ster (die hangen overal met Diwali, het lichtjesfeest).

Donderdag 26 november stonden we om 7.45 uur op. Om 10 uur vertrokken we naar het dorp. We kochten nog wat leuke souvenirs voor kerstmis. Met twee toektoeks reden we naar Om Beach. Gisteren was het toch wat te zwaar om allemaal te lopen en Om Beach lag nog een half uur verder weg dan Kudle Beach. We reden 20/30 minuten door de heuvels naar het strand. Om Beach was nog mooier dan Kudle Beach en het was er gelukkig niet erg druk. We zochten een plaatsen in de schaduw onder de bomen. We hebben hier wel gezwommen omdat het iets rustiger was dan de vorige dag en we toch echt wel in dat warme water wilden zwemmen. Later kwamen hier toch ook weer busladingen Indiers langs. Terwijl we op het strand lagen kwamen er steeds Indiers langs om allemaal souvenirs te verkopen. Ze gingen gewoon bij ons op de handdoek zitten en bleven rustig een half uur zitten ook al hadden we ze duidelijk gemaakt dat we echt niks wilden kopen. Dat was minder, omdat we gewoon even rustig wilden relaxen. Er kwam ook een meisje van onze leeftijd langs met een grote mand vol fruit op haar hoofd. Ze had ananassen, bananen, papaya's en kokosnoten. Wij wilden graag een ananas en die slachtte ze voor ons. De ananas was super lekker: vers en sappig! Het was wel zielig voor het meisje omdat de mand wel 20 kilo woog. Ze had dan ook hulp nodig om de mand weer op haar hoofd te krijgen. Omdat we de ananas zo lekker vonden hebben we ook 3 andere Nederlanders die later bij ons kwamen liggen overgehaald om een ananas te kopen :D Wij kochten ook nog wat bananen bij haar. Die smaken ook erg goed hier omdat ze vers van de boom komen. De Grubbenvorsters (uit de groep Nederlanders) kwamen naast ons liggen. Om 2 uur reden we met een toektoek terug naar het dorp. Hier kochten we nog meer souvenirs en wat eten en drinken voor in de trein naar Mumbai. Daarna hebben we geluncht en moesten we snel teruglopen naar het hotel om ons te douchen. Om 4 uur gingen we namelijk met busjes naar het treinstation van Gokarna. De bagage moest bovenop het dak. Ber en Claudie gingen niet mee omdat ze nog 3 weken langer in India blijven (o.a. gaan ze nog naar Goa, dat ligt ook aan het strand). We waren veel te vroeg op het station. We dachten dat de trein om 5 uur ging, maar er bleek sprake te zijn van een nieuwe vertrektijd waardoor we pas om 7 uur gingen. We hebben toen maar alle Lays chippies bij het minikraampje op het station opgekocht en opgegeten (a). De trein stopte maar 2 minuten en we hadden dus erg weinig tijd om met z'n allen in te stappen (20 personen van de Nederlandse groep, hiermee reisden we namelijk samen de laatste dagen aangezien we nu nog maar met z'n 2en waren). De trein waarin ze zaten was super goor. Overal liepen kakkerlakken :s Het erge was dat we in deze trein moesten gaan slapen omdat het een lange treinreis naar Mumbai was. Daar hadden we dus helemaal geen zin in met die kakkerlakken die over de stoelen en de lakens kropen. We hebben daarom nauwelijks een oog dicht gedaan die nacht. Gelukkig heeft er geen kakkerlak op ons gezeten. Bij sommige Nederlanders zaten er namelijk kakkerlakken in het haar en op de armen en benen :s

Op vrijdag 27 november 2008 kwamen we rond 7 uur we na een lange nacht eindelijk in Mumbai aan. We waren nog nooit zo blij om ergens aan te komen :p
We werden met de auto opgehaald en reden in een half uur naar het hotel. We waren allebei erg moe, maar toch liepen we om 9 uur met de groep mee naar de Gateway of India en het Taj Mahal hotel. De Gateway of India is een 26 meter hoge triomfboog. Het was het eerste wat de arriverende schepen uit Engeland van India te zien kregen. Hier tegenover lag het Taj Mahalhotel (5 sterrenhotel en tevens bekendste hotel van Mumbar) waar op 26 november 2008 een terroristische aanslag werd gepleegd.
Vanaf de Gateway of India namen we rond 11 uur een boot naar de grotten van Elephanta. Deze liggen op een eiland 10 km van Mumbai. In de heuvels zijn 4 grote grotten met mooi beeldhouwwerk uitgehakt. Het is een van de hoogtepunten van de rotsarchitectuur van West-India. We zaten in het bootje op het dek waar we lekker van de zon konden genieten. Om de grotten te bereiken moesten we 200 trappen beklimmen. Aan beide kanten van de trappen waren souvenirskraampjes. Ook vandaag was het weer erg warm! Grot 1 vonden we erg mooi, de andere grotten vonden we niet erg bijzonder. Dit komt natuurlijk omdat we al de mooiste grotten van heel India hebben gezien eerder tijdens de reis. Bij de grotten liepen brutale apen rond. Terwijl we even aan het uitrusten waren en een koekje aten, kwam er een aap op ons af. We schrokken ons rot en Suus liet haar koekje vallen. De aap pakte dit meteen en versperde vervolgens de uitgang van de grot. We zijn toen snel langs de aap gelopen en gelukkig kwam hij ons niet achterna. We hadden namelijk nog meer eten bij ons.
Na het bezichtigen van de grotten liepen we ook nog naar 2 grote kanonnen op de heuvel. Onderweg waren er drinkstalletjes, dat was ook wel nodig. Alleen zaten ook hier weer apen. Beneden kochten we nog wat souvenirs (de laatste roepies moesten toch op). Om half 4 gingen we met de boot terug. We vielen tijdens de tocht bijna in slaap. We moesten tegen elkaar blijven praten om wakker te blijven. In Mumbai aten we bij de Mc. Helaas hadden ze alleen kip en geen rundvlees (dat is te gevaarlijk met ziektes enzo). We kwamen er ook achter dat er een McDelivery was, misschien een idee voor in Nederland :D Na het eten liepen we terug naar het hotel. We kochten nog 3 sjaals. Rond half 7 waren we terug waarna we de tassen opnieuw hebben ingepakt voor de terugreis.

Zaterdag 28 november gingen we met Rik en Corine een autotocht door Mumbai maken. Wij hadden deze tour in ons pakket zitten en vroegen ze mee voor de gezelligheid. Rik is de reisleider van de groep Nederlanders en Corine zat dus in deze groep. We reden rond 9 uur eerst naar Chowpatti Beach. Vervolgens reden we naar de Jainatempel. Het is het belangrijkste heiligdom van de jains in Mumbai en dateert uit 1904. De tempel was mooi versierd met veel beelden en was erg kleurrijk. Er waren veel jains aanwezig die aan het bidden waren en allerlei rituelen uitvoerden, erg leuk om te zien! Ze zagen er ook interessant uit.
Vervolgens reden we naar de Hangende Tuinen. Dit is een park. Onder de tuinen liggen reusachtige drinkwaterreservoirs, met een capaciteit van 140 miljoen liter water. Hiermee wordt heel Mumbai dus van water voorzien. Er waren mooie heggen in de vorm van dieren geknipt. Verder was er een freaky oude vent die een beetje innig met Lau was en perse met haar op de foto wilde. Hij schreef vervolgens voor Corine zijn e-mailadres op zodat ze de foto kon mailen. We hadden geluk want we hoefden van hem niet voor de foto te betalen... :s (we hopen btw dat Corine de foto niet gaat sturen, wie weet wat die man dan allemaal gaat vertellen tegen zijn vrienden). We zagen trouwens ook nog een Indiase Amerikaan die zijn korte broek verkeerd om aan had, hilarisch. Lau heeft het vastgelegd op foto en toen kwam hij naar ons toe voor een praatje.
Hierna reden we langs de Torens der Stilte naar een moskee in het water. De Torens der Stilte zijn de laatste rustplaats voor de parsi's van Mumbai. Parsisme is een godsdienst die water, aarde en vuur als heilig beschouwt. Om deze elementen niet te verontreinigen, wijzen parsi's het begraven of cremeren van overledenen af. Ze geven hun voorkeur aan het achterlaten van hun doden voor de gieren. Dit gebeurt dus op de platformen van de Torens der Stilte. De overledenen worden dan op een rooster gelegd en verslonden door de vogels. Beenderen en andere resten vallen daarna door het rooster naar beneden. We mochten trouwens niet bij de torens komen en konden ze zelfs niet eens zien. We zagen alleen de roofvolgens :p
De moskee omgeven door water was de Moskee van Haji Ali. Deze ligt in de Arabische zee en we moesten over een lang pad lopen om deze te bereiken. Het was hier super druk, het krioelde van de mensen. Dit was zo omdat het een feestdag was voor de moslims. Iedereen ging dus naar de moskee. We zagen ook allemaal geiten die dezelfde dag zouden worden geslacht :s Als het hoog water is, ligt de moskee op een eiland en is deze dus niet te bereiken via het voetpad. Langs het pad lagen allemaal bedelaars. De vrouwen mochten niet in de moskee, maar mochten alleen aan de zijkant staan en toekijken, terwijl de mannen wel naar binnen mochten en ook mochten offeren. Gelukkig hoefden we geen entree te betalen! Wel wilde iemand die zogenaamd op onze schoenen had gepast (die moesten weer uit) dollars van ons hebben...
Na de moskee reden we naar de dhobi wallas, de wasbazen. Zij doen de was op een grote wasplaats. Elke dag wassen duizenden mannen hier de vuile was van hotels en particulieren. De dhobi wallas slaan de was tegen de stenen wanden en schrobben en slaan net zolang tot alles schoon is. Ze staan de hele dag in de felle zon, erg zwaar dus. Ze staan zelf ook zowat de hele tijd in het water. De schone was hing overal over de lijnen (deze werden op een speciale manier gedraaid zodat er geen wasknijpers nodig waren). De dhobi wallas zijn erg arm en vaak kasteloos. Ze doen werk dat niemand wil doen.
Na de wasplaats gingen we naar Victoria station, het treinstation. Het was hier erg druk. Ook waren er overal een soort bunkers in de stationshal met militairen die mitrailleurs droegen. Dagelijks rijden er ruim 1000 treinen en zijn er 2 miljoen reizigers op dit station dat erg mooi is. Ook hier waren ze weer bang voor terroristische aanslagen.
Corine trakteerde ons op de Mc, daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen. Ook onze chauffeur ging mee. We zagen buiten de poort een zielig zwerfkindje. Rik gaf hem zijn frietjes. Hij wilde ook zijn milkshake en de McVeggie aan hem geven maar dat wilde de jongen niet. Beetje vreemd...
Hierna reden we naar Crawford market, een overdekte markt met allerlei verschillende stalletjes: groente-, fruit-, parfum-, specerijen-, snoep-, vleesstalletjes enz. Het was erg leuk om te zien. We aten rode bananen. Het vleesstalletje stonk heel erg, we moesten er bijna van overgeven. Gelukkig hadden we Sensursticks bij ons (zijn geweldig bij verkoudheid en als je neus verstopt zit) die super sterk ruiken waardoor je geen andere geuren meer opvangt :p
We reden langs allerlei koloniale gebouwen, uit de tijd dat de Engelsen er nog zaten, terug naar de Gateway of India. Vervolgens zeiden we de chauffeur gedag en gingen we nog even shoppen met Rik en Corine in Coloba Causeway, de winkelstraat. Rik kocht nog 2 leuke lampen. Vervolgens gingen we met z'n 2en naar de bios naar 2012 (voor 2 euro per persoon). Corine heeft dit voor ons betaald, aardig he :) We zaten op het balkon (een van de duurste plaatsen). Voor de film begon moesten we allemaal opstaan voor het Indiase volkslied, wij hadden echt zoiets van wat gebeurt hier nou weer? :s Ze zongen nog net niet mee :P Tijdens de film zat iedereen te bellen en te smsen, ook liepen mensen constant weg. Beetje vreemd allemaal. Bij de ingang moesten we trouwens weer door een metaaldetector en werden onze tassen bekeken. Ze zijn echt overal bang voor aanslagen. De film was wel leuk, beetje over the top, maar wel ok :p Dit duurde tot half 7, waarna we terugliepen naar het hotel om ons voor te bereiden op de terugreis naar Nederland. We aten op de hotelkamer nog wat Nederlandse borrelnootjes (jummie!) en vertrokken rond 10 uur met een bus naar het vliegveld. We kwamen hier natuurlijk weer veel te vroeg aan, om 11 uur. Onze vlucht ging pas om half 4. Het was dus een lange zit.
De vlucht duurde ook lang, 8 uur naar Frankfurt en nog eens een uur naar Amsterdam. We waren dan ook blij toen we eindelijk weer thuis waren.

Al met al was de reis heel erg interessant. We hebben veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Natuurlijk waren er ook minder leuke dingen, maar die zijn we alweer bijna vergeten :p Het was gewoon leuk om eens een andere cultuur mee te maken.
We willen iedereen nog bedanken voor de reacties op deze site! Het was fijn om te weten dat jullie aan ons dachten en met ons meeleefden. Iedereen die zin heeft kan trouwens eens langskomen om onze foto's te bekijken. We zullen dan wel eerst een selectie maken uit de 2500 foto's (a)

Groetjes Suus en Lau!!

• 04 December 2009 - 22:26

July:

laatste reactie: jullie zullen nog heel lang denken aan deze reis. Ik hoop vooral aan de leuke, mooie, interessante en bijzondere dingen. Ik ben blij dat jullie weer terug zijn ;-)

• 05 December 2009 - 19:41

Nanny:

Hallo dames,
    Geweldige reis hebben jullie gehad. En een stuk van onze natte herfst gemist. Bedankt voor jullie verslag, ik was er dus toch een beetje bij!
    Groetjes en tot ziens in Nederland.

• 16 December 2009 - 03:25

Kim:

Jullie zijn ondertussen alweer ff thuis, en ik vlieg ook alweer bijna. Zit Peru er weer op voor mij. Jullie verhalen klinken erg leuk! Geeft mij zin om daar ook nog een keer heen te gaan hoor, erg interessant allemaal!