De eerste dagen - Reisverslag uit Khajuraho, India van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Khajuraho, India van Suzanne en Laurie - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Laurie

04 November 2009 | India, Khajuraho

Hallo allemaal!
Hier eindelijk ons eerste reisverslag vanuit India.
Donderdag 29 oktober vertrokken we naar Schiphol om daar in een hotel te overnachten. Op vrijdag moesten we namelijk al om 9 uur op Schiphol zijn voor onze vlucht.
Vrijdag 30 oktober komen we vroeg op het vliegveld aan en blijkt dat we een eerdere vlucht naar Frankfurt krijgen omdat het mistig is. Hierdoor missen we onze aansluiting naar Delhi zeker niet. We vliegen dus een uur eerder dan gepland. Eenmaal in Frankfurt aangekomen vinden we na wat zoeken Suus der oom en tante. Door een systeemfout blijkt dat we nu ineens niet meer met z'n vieren langs elkaar zitten in het vliegtuig. Dat is dus minder. Uiteindelijk zitten we nog wel 2 aan 2. Na een vlucht van 7 uur komen we rond 1.30 uur plaatselijke tijd in Delhi aan. We moeten eerst aansluiten in de rij voor controle op de Mexicaanse griep (met een infraroodcamera). Gelukkig komen we allemaal probleemloos door de controle. Vervolgens moeten we nog zeker een half uur wachten op onze bagage.
Tussen honderden Indiers staat iemand met het bordje mrs. Berbee. Hij brengt ons naar het hotel in Delhi. De koffers liggen (los!) op het dak. Lau kijkt dus de hele weg achteruit om te checken of er niets van de auto valt. Suus ziet ondertussen de eerste zwerfhonden.
De chauffeur brengt ons eerst naar het verkeerde hotel Good Times: blijkbaar zijn er meer in Delhi. Tegen half 4 kunnen we dan toch eindelijk op bed gaan liggen.
Zaterdag 31 oktober hebben we de hele dag om in Delhi rond te kijken. We hebben slecht geslapen omdat het heel lawaaiig is in het hotel. De muren zijn dun en de Indiers praten erg hard. Ook wordt er de hele nacht door naar de kamers gebeld van andere gasten (wat wij dus ook gewoon horen).
Om 9 uur zijn we gaan ontbijten. Om half 10 ontmoeten we een Sikh-meneer (met tulband) van Kuoni (hier is Koning Aap bij aangesloten). Hij geeft onze de vouchers voor de trein en chauffeurs die we nodig hebben en legt uit hoe de reis zal verlopen.
Hij regelt ook een ritje naar de Taj Mahal in Agra voor ons.
Rond 10 uur vertrekken we met onze privechauffeur Vijay voor een tour door Delhi. We rijden langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Eerst zien we de Jama Masjid, de grootste moskee van India. Hier moeten we onze schoenen uit doen en ondanks onze sjaals die alles bedekken moeten de meisjes een soort carnavalsoutfit/tent aan, een wijd gewaad in groen, roze of blauw met bloemetjes. Nadat we wat hebben rondgelopen en wat foto's hebben gemaakt gaan we voor 100 rupies (1,43 euro) per persoon een van de minaretten beklimmen onder begeleiding van een gids. De trapjes zijn smal en eng, ook is er veel tegenverkeer, maar uiteindelijk bereiken we de top en het uitzicht is erg mooi.
Als we weer beneden zijn wil de gids ineens 100 rupies meer hebben. Door Suus der oom en tante zijn we echter al helemaal wijs gemaakt met de gewoontes in India en we laten ons dus echt niet afzetten :p 40 rupies kon hij krijgen als fooi en dat vond hij uiteindelijk ook goed.
Hierna rijden we verder langs het Rode Fort van Delhi naar de Raj Ghat. Dit is een park waar een gdenkteken voor Mahatma Gandhi staat. We komen tientallen schoolmeisjes tegen die allemaal lachen en voor ons willen poseren op de foto. Een geeft Lau zelfs een bloemetje. In het park huppelen ook heel veel eekhoorntjes rond. Om het gedenkteken dichterbij te mogen zien moeten we onze schoenen uit doen en ergens neerzetten. Een stomme meneer verplicht ons om de schoenen bewaakt neer te zetten terwijl er toch echt staat dat je de schoenen onbewaakt mag achterlaten. Maar ja, aangezien wij buitenlanders zijn denkt en wil iedereen hier even snel iets aan ons verdienen. Claudie koopt bij een oud vrouwtje bloemetjes (Afrikaantjes) om te offeren.
In het park lunchen we voor 230 rupies (ongeveer 3 euro). We drinken Frooti (een lekker vruchtendrankje) en eten spring roll, een soort groenteburgertje in hartjesvorm en soep.
Vervolgens worden we naar een winkel met dure tapijten, sieraden, sari's etc. gereden. De chauffeur krijgt daar commissie voor. We hebben echter niks gekocht omdat er niks leuks voor een redelijke prijs was te vinden.
Hierna gaan we naar New Delhi waar de overheidsgebouwen staan (uit de tijd dat de Engelsen hier nog zaten). Hier spotten we ook de eerste apen (ook een mama-aap met een babyaapje: schattig!). Vlakbij bezichtigen we de India gate, een triomfboog met de namen van de 90.000 soldaten van het Brits-Indische leger die tijdens de 1e WO zijn gestorven. Hier wil een Indiase jongen met ons op de foto. Hij is zelf te verlegen om dit te vragen en laat het dus zijn vriend regelen. We stemmen hiermee in omdat ze het zo aardig vragen ;) We zijn hier best wel een attractie omdat we blank en lang zijn. Bovendien dragen we natuurlijk heel andere kleren dan de Indiase vrouwen en zijn we veel vrijer in ons doen. Ook zien ze hier blijkbaar niet zoveel jongeren (we komen alleen maar oudere westerlingen tegen).
Na de India gate bezoeken de de tombe van Humayun. We twijfelden eerst vanwege de entreeprijs: 250 rupies (dat is veel voor India). Maar het was het zeker waard vanwege de mooie gebouwen en de mini Taj Mahal.
Als laatste mochten we nog een foto maken van een onbekende tempel: rood-wit uit de jaren '40. Aangezien onze chauffeur niet zo goed Engels sprak zijn we er niet achter gekomen wat voor tempel het was. Ook staan hier nauwelijks bordjes met informatie en als die er als staan zijn ze in het Hindi.
Tenslotte gaan we terug naar het hotel om even uit te rusten van de hektische dag. Het is natuurlijk helemaal nieuw voor ons en Delhi heeft toch wel veel indruk gemaakt: de drukte, de hitte, het verkeer, de armoede, de bedelende kinderen...
's Avonds lopen de over de bazaar van Karol Bagh, de wijk waarin ons hotel ligt. Het is heel druk, er zijn veel auto's, veel mensen en veel verkopers die ons natuurlijk allemaal aanspreken om wat te verkopen. We waren erg interessant voor de plaatselijke bevolking, iedereen keek ons na. Ze vinden het hier niet onbeleefd om te staren en dat hebben we gemerkt ook!
We eten bij de Bikaner Valla, wat erg leuk is. We krijgen naanbrood, malai kofta, aloo dum, paratta en 2 pizza's.
Vervolgens gaan we terug naar het hotel om te slapen.
Zondag 1 november moeten we vroeg opstaan omdat onze taxi om 7 uur voor de deur zou staan voor de tocht naar de Taj Mahal in Agra. Terwijl we ons staan klaar te maken belt de receptie ons om 6.40 uur dat de taxi er is: paniek! :p We waren namelijk 10 minuten eerder opgestaan. Uiteindelijk zijn we 5 minuten later toch klaar en kunnen we met onze luxe auto (we hebben gelukkig ook airco) vertrekken. De rit naar Agra duurt 4 uur en onderweg zien we vanalles. Tussendoor stoppen we nog bij een restaurantje en treden een vader en zijn dochtertje voor ons op in traditionele klederdracht. De vader bespeelt een instrument en het meisje danst. We geven ze wat geld en snoepjes en maken een foto.
In Agra ontmoeten we onze gids die gelukkig iets beter Engels spreekt dan de chauffeur. Bij de parkeerplaats voor de Taj Mahal stappen we over op een soort toektoek (klein karretje) omdat in de directe omgeving van de Taj geen verkeer mag rijden in verband met vervuiling. Bij de Taj Mahal is het druk en warm, maar het gebouw is heel erg mooi en indrukwekkend. Het kostte trouwens voor buitenlanders 750 rupies om binnen te komen (voor de Indiers zelf is het veel goedkoper).
Na de Taj bezoeken we nog een werkplaats voor pietra dura (marmer met (half)edelstenen, net zo gemaakt als vroeger bij de Taj Mahal). Hier proberen ze ons een marmeren tafeltje van 230 euro aan te smeren. Vriendelijk weigeren we. We hebben wel een gratis drankje aangenomen ;)
Hierna gaan we naar het Fort van Agra, wat ook erg mooi was. Dit kostte 250 rupies (Terwijl we dit typen vallen ons allemaal beestjes aan, ze vallen op ons hoofd en kruipen in ons haar: het is hier namelijk 18.20 uur en al pikkedonker omdat de zon om half 6 al onder gaat (we zitten dus buiten met veel lampen aan).
Om 3 uur rijden we weer terug naar Delhi. We hebben nog een lange rit voor de boeg en willen niet te lang in het donker rijden. Ze rijden hier namelijk erg chaotisch. De chauffeurs zijn een beetje te vergelijken met de mensen die bij wegmisbruikers op tv komen. Ze houden zich aan geen enkele regel: ze bumperkleven, rijden te hard, halen via alle kanten in, negeren stoplichten, snijden mensen af, geven geen voorrang etc.
Als we terug komen in Delhi is het ondertussen half 8. We kunnen geen restaurant vinden waar het niet al te druk is en besluiten dus tegenover het hotel naar de Nirula's te gaan waar we een omeletburger, frietjes en paranati eten voor 170 rupies.
Maandag 2 november vertrekken we om 6 uur met de auto naar het station net buiten de stad. Om 7.10 uur hebben we de trein naar Gwalior. Op het station is het erg druk en iedereen wil onze bagage dragen voor 100 rupies ofzo (veel te veel voor Indiase maatstaven). We dragen onze tassen dus zelf. De trein is een beetje vies, stinkt en het is er druk. Gelukkig hebben we wel ramen (sommige treinen hebben namelijk geen ramen) Iedere paar minuten lopen er mannetjes met eten en drinken langs. Onderweg eten we een omelet, spelen we met een Indiaas kindje en slapen we. Om half 1 komen we in Gwalior aan. Het is hier heel druk en warm, een stuk warmer dan in Delhi. De chauffeur brengt ons naar het fort boven op een berg. Dit is erg mooi, maar wel vervallen. We worden ondertussen lastig gevallen door een hele groep jongens. Ze lopen de hele tijd achter ons aan en willen geld, op de foto met ons, handtekeningen. De eerste minuten is dit nog wel grappig maar als het langer duurt en als je rustig iets wilt bekijken en foto's wilt maken is dit minder leuk. Nadat we het fort van binnen hebben gezien (waar de gids ons gelukkig een beetje helpt en de kinderen wegjaagt) gaan we dan ook snel terug naar de auto. Onderweg naar beneden stappen we nog wel even uit om tientallen Jainbeelden te bekijken in de rotswand.
Vervolgens rijden we naar Orchha waar we om 18.15 uur aankomen in een luxe resort met zwembad. Het eten was er te duur voor Indiase maatstaven (500 rupies per persoon, daarvan kun je zeker een week leven hier, misschien nog wel langer), dus gaan we naar de Italiaan in het dorp. Hier eten we pizza's en spaghetti. De pizza's zijn heel lekker, de spaghetti smaakt alsof hij uit de magnetron komt. Het kost ons 875 rupies. Nadat we nog even door het dorp lopen zijn we rond 10 uur terug in het hotel.

Dinsdag 3 november staan we om 8 uur op en zwemmen we eerst een half uur in ons zwembad in ijskoud water. Het ontbijtbuffet is inbegrepen dus ontbijten we in ons hotel. We hebben genoeg keuze en drinken verse mangosap. Om half 10 gaan we op pad met een gids. We bezoeken de Chaturbhujtempel en beklimmen deze ook. Het was een mooi uitzicht over Orchha maar de trappen waren heel eng: steil en afgebrokkeld. Ook moest je uitkijken dat je je hoofd niet stootte. We zagen papegaaien en bijennesten op de torens. Weer beneden is er een processie met kleurrijk geklede vrouwen. Ze lopen naar de tombes aan het water, de Betwa-rivier. We volgen het gezelschap tot aan het water en maken ondertussen enkele foto's. Hierna bezichtigen we de Jahangir Mahal (met mooie muurschilderingen en waar Lau der hoofd stoot). Daarna drinken we nog wat (limca = lekker fris drankje en lassi = yoghurtdrankje) bij een klein restaurantje. Ook nemen we wat snacks: pakora's.
We nemen nog wat foto's van de tombes bij de rivier en gaan hierna terug naar het resort om nog even te zwemmen na een warme dag. Ook moeten we onze kleren op de hand wassen. Rond 7 uur gaan we terug naar het dorp om een ceremonie bij te wonen in de Ram Raja tempel. Het was leuk om te zien. We eten bij het restaurantje waar we 's middags ook hebben geluncht en bestellen aloo tomato, roasted aubergine, palak paneer en naan. Het kost ons slechts 177 rupies. Ze hebben er een lief hondje als huisdier (dat zie je hier niet vaak, het zijn bijna allemaal zwerfdieren) dat ook naan krijgt. Om kwart voor 10 gaan we terug naar het hotel.

Woensdag 4 november bezoeken we eerst nog een Laksmi Narayan tempel en een parkje. Hierna gaan we nog snel even met onze voetjes in het zwembad. Rond 12 uur vertrekken we met onze chauffeur naar Khajuraho, waar we nu dus zitten in het internetcafe. De stroom is ondertussen al 1 keer uitgevallen, maar gelukkig slaat deze site alles op :D
We zitten hier trouwens ook in een best luxe hotel met alweer een zwembad! Morgenvroeg gaan we dus weer eerst een duik nemen. Van het dorpje hebben we nog niets gezien. We hebben alleen drinken en snacks voor vanavond gekocht en dit internetcafe gezocht. Het was ook al snel donker nadat we hier waren.

We genieten erg van de reis. Het is soms wel vermoeiend omdat we steeds vroeg moeten opstaan, veel bezichtigen op een dag en omdat we soms slecht slapen. We zien echter veel mooi dingen en dat maakt alles goed. De meeste mensen zijn ook heel erg aardig en zwaaien allemaal en roepen allemaal 'namaste', 'hello' of 'how are you'. Verder willen ze vaak onze hand schudden en met ons praten. De vrouwen zien er ook heel mooi en kleurig uit in hun sari's.
We zullen proberen snel foto's te plaatsen maar gaan nu eerst wat eten!

Tot snel en bedankt voor de berichtjes!

Groetjes Lau en Suus

• 04 November 2009 - 13:45

Els:

Tof verslag, we wachten op de eerste foto's.

Mooie belevenissen, fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Groetjes,
    Els

• 04 November 2009 - 14:19

Frank B.:

Wat een gezellig verhaal! Het is alsof ik er zelf helemaal bij ben. BTW, jullie moeten toch echt nog wel veel tijd over hebben naast alle sight-seeing, zwemmen en eten!
    Ben benieuwd naar het vervolg van de reis.
    Groet, Dad

• 04 November 2009 - 16:25

Nicky:

Hey Dau en Pluus!

Klinkt echt super allemaal! Zoals Frank B. al zei, lijkt net alsof ik er zelf bij ben, alles goed en leuk beschreven! Plaats maar snel wat foto's, can't wait to see them!

Veel plezier voor de komende weken en kijk al uit naar t volgende verslag!

xxx Nicky

PS Lau, had je smsjes gelezen die je naar mama had gestuurd, haha...''the air is INDEED full of spices''!
    Oh en niet stiekem een paar zwerfhondjes in je koffer stoppen he op de terugreis! :-)

• 04 November 2009 - 17:11

Peg:

Heej lau en suus!!
    Wat een uitgebreid verslag van jullie eerste paar dagen :D. Wel leuk dat iedereen met je op de foto wil enzo, voel je je zeker net een beroemdheid ;). Jullie hebben al echt kei veel gezien zo te horen, kan niet wachten om alle foto's te zien!!

xx peg

• 04 November 2009 - 17:55

Ivo:

Hallo Suus en Laurie,
    Wat heb ge al vuel gezeen en zoe. En is ut eate un bietje lekker?
    En ik had un 9.1 veur maatschappijleer en un 6.4 veur MNO nog bedankt veur ut helpen. :) en doot nog maar de groetjes aan ome Ber en Claudie

groetjes Iefke

• 04 November 2009 - 20:33

Roxanne:

Hoi Suus en Lau,

Supergaaf wat jullie allemaal meemaken daar. Pas maar op voor de apen, want als je niet uitkijkt stelen ze iets uit je handen of uit je zakken. Gaaf dat jullie voor 60 rupies af hebben kunnen dingen bij die tempel in Dehli. Heb je jezelf weer 50 eurocent bespaard :P. Alles is daar wel goedkoop zeg, beter!

Veel plezier nog en geniet er lekker van!

kus Rox

• 05 November 2009 - 07:12

Claudia :

Hoi hoi,

Geweldig dat India zo bevalt.

Veel plezier nog de rest van de vakantie!

Groetjes Claudia

• 05 November 2009 - 08:26

Marloes:

Kofta's... en lassis's... oh, ik ben jaloers! Ik kijk uit naar de eerste foto's van jullie sari of salwar! Veel plezier!

• 06 November 2009 - 09:53

Merijn:

Hey Lau en Suus,

Het klinkt geweldig, jullie hebben warm weer, terwijl ik dit bericht zit te typen met 2 truien aan, op mijn slaapkamer en eigenlijk zou moeten leren voor mijn toetsen.
    De foto's zijn echt super leuk, het ziet er echt uit als een geweldige reis met veel bezienswaardigheden. Ook een aardig vol programma zoals ik het nu zie.
    Geniet er van en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Groetjes
    Merijn Janssen
    xMerx

• 08 November 2009 - 19:25

Bjorn:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken daar!
    Die megajurken zijn te briljant voor woorden btw :p
    Veel plezier nog!!

• 09 November 2009 - 10:44

Martijn:

Hey,

Wat een verhaal ! Het is geweldig om van jullie te horen. Ik ben erg blij dat de reis jullie zo goed bevalt. Hopelijk hebben jullie niet al te veel last van de hitte. Ook de foto's zijn heel mooi.

We horen hopelijk snel weer van jullie.

Groetjes, Martijn